14 augustus 2022 Viering in de Grote kerk met ds. Klaas Holwerda

Een plaatje met een praatje:
Onze gast-voorganger was dit keer dominee Klaas Holwerda (lange tijd verbonden aan de Nassau-kerk in Amsterdam en ook direct betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe liedboek) Hans van Drongelen was ouderling en Chris Kotterer diaken. De bloemen met de gemeente-groet kreeg Jan Munneke, hij mocht ze zelf meenemen.

Op deze stralende warme zondagmorgen begon ds Holwerda zijn preek met een tekst uit Lucas: “waar je hart is, daar zal ook je hart zijn” en hij sloot af met de laatste regels van lied 845: “wie niet geeft om zelfbehoud, leven vindt hij honderdvoud”.

Stof tot nadenken!

Dat begon voor mij al bij binnenkomst toen ik het grote 6-luik zag staan waarop zes “oude meesters” uit onze gemeente “De Geboorte van Nederland” hadden uitgebeeld. Niet iedereen zag de daarbij behorende folders en zo kon men dus naar hartenlust fantaseren over datgene wat er te zien was: Van brandstapels en beeldenstorm tot Willem van Oranje-Nassau.
En als er een kerk in Amsterdam naar Nassau vernoemd is, er een schilderij in onze kerk hangt met Willem van Oranje en ons volkslied begint met Wilhelmus van Nassouwe, wilt u dan niet weten waar Oranje-Nassau vandaan komt?
De naam van het in Nederland regerende vorstenhuis?
De titel wortelt in René van Chalon, graaf van Nassau, die in 1530 het prinsdom Oranje erfde. Hij liet zijn bezittingen na aan Willem 1(de Zwijger) van Nassau-Dillenburg, de grondvester van de eerste tak Oranje_Nassau.
Een inspirerende morgen?