4 juli 2021 ds Charlotte Kremer en Keti Koti

Dit keer ging ik met wat gemengde gevoelens naar de kerk. Het had niets te maken met onze gastvoorganger ds Kremer, niets met de fantastische organist Gerard Jan Slegt of de voortreffelijke Gemeente zangers. Ook niets met het koffiedrinken na afloop waarbij mij opviel dat mijn goede vriend Bart zich omringd zag door twee vriendelijke dames uit Rotterdam. Nee dat niet maar wel met mijn bezoek aan de indrukwekkende slavernij tentoonstelling in het Rijksmuseum. En aan de Keti Koti herdenking van afgelopen week waarbij herdacht werd dat de slavernij 150 jaar geleden werd afgeschaft.
Onze mooie Grote kerk werd na de brand volledig herbouwd in 1602. Daarvoor was veel kapitaal nodig. Kapitaal wat van de allerrijksten moest komen en de steden waarmee ons handelsstadje zaken deed. Zie ook de glas-in-loodramen.
Kapitaal wat in die tijd ook “verdiend” werd in het verre oosten waardoor je mogelijk in het koor van onze kerk grafstenen kunt vinden van families die zich bezig hielden met slavenhandel en zelfs “morenkopjes” in hun wapenschild hadden staan…
Van dit alles hierbij wat plaatjes ter overdenking.
Mhg Arie
Ps. en dan heb ik het nog niet gehad over Ineke Remijnse die deze week overleed, die ik niet echt kende maar wel herdacht, en de sterke kerels die deze zondagmorgen terug kwamen van het klokken luiden.