Vredeswandeling van 22 september 2019

Na de Vredesdienst nam een groep van zo’n 40 personen deel aan de Vredeswandeling georganiseerd door de MOV-groep van de R.K. Kerk. De wandeling ging langs de Stolpersteine in Edam en we eindigden in de R.K. Kerk, waar koffie en krentenbollen klaarstonden.

Stolpersteine, ook bekend als struikelstenen, is een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Het is een over geheel Europa verspreid monument voor de slachtoffers van de Jodenvervolging. Het is het grootste kunstwerk in Europa. Er zijn al meer dan 70.000 Stolpersteine geplaatst.
Dhr. Gerrit Conijn hield een emotionele toespraak bij de woning in de Grote Kerkstraat nummer 10. Waarna Mick Nolte bij andere woningen een toelichting gaf. Mw. An Keijzer vertelde over wat zij vroeger van haar inmiddels overleden man gehoord had. Ed Broeze vertelde over de Joodse stagiair die in de leer was bij zijn vader, terwijl er ook een NSB-er in de meubelmakerij werkte.
In de H. Nicolaaskerk zongen we nog 3 vredesliederen onder leiding van Koos Klok.

Foto’s CdE

Dit bericht is geplaatst in Berichten, Fotoalbums. Bookmark de permalink.