Rome ‘reis’ op 22 januari 2016

Voorafgaand aan de tentoonstelling ‘Rome, de droom van Constantijn’ in de Nieuwe Kerk in Amsterdam had ds. Juup vorige week een thema-avond over de geschiedenis van het vroege Christendom in de eerste vier eeuwen gehouden. Hoe kon het Christendom uitgroeien tot staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk? Goed voorbereid ging een groep van 16 mensen op stap naar Amsterdam ‘Mokum’. We hebben er een hele dag van gemaakt. We begonnen met een bezoek aan het Museum Ons’ Lieve Heer op Solder.

Wat een prachtig museum. In 1578 hadden de protestanten de macht in Amsterdam overgenomen. Maar er was ook vrijheid van geloof en geweten. Dit hield in dat de andere gelovigen, die geen kerken meer hadden (die waren door de protestanten overgenomen), wel mochten samenkomen, maar niet zichtbaar. Er kwamen schuilkerken. Eén van die schuilkerken was de door ons bezochte Ons’ Lieve Heer op Solder. Een bezoek meer dan waard.
Na een gezellige lunch bezochten we de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk, waar aan de hand van kunstschatten, afbeeldingen, beelden, mozaïeken en film het verhaal over de doorbraak van het christendom verteld werd.
Een mooie dag, met dank aan onze predikant!

Dit bericht is geplaatst in Activiteiten, Berichten, Fotoalbums. Bookmark de permalink.