5 februari 2023 viering in de Grote kerk nav de verbintenis en intrede van ds Charlotte Kremer

Als op een mooie winterse zondagmiddag meer dan twee honderd mensen de viering in de Grote kerk bezoeken, of de beeldverbinding daarop afstemmen, dan moet er wel iets bijzonders aan de hand zijn!
En dat was het ook. (En niet alleen door de medewerking van het “Intredekoor”, samengesteld uit leden van de Nicolaascantorij en Psallite, olv Els Hemanides!)
Want na een zeer moeilijke periode ging de protestantse kerkgemeente Edam een verbintenis aan met de ons welbekende ds Charlotte Kremer die al langere tijd de gemeente pastoraal ondersteunde.
Bij het begin van de feestelijke viering stelde ds Martien Pettinga aan ds Charlotte Kremer de “verbintenis-vragen” die zij van harte beaamde. Na de inzegening en antwoordde de gemeente op de vraag: “Wilt u haar ontvangen en hooghouden in haar ambt?” Ja, dat willen wij van harte!
Aan het slot van haar preek vertelde ds Kremer ons hoe ze in de gemeente werkzaam wilde zijn en ze nam Paulus als voorbeeld: Niet perfect, niet bijzonder maar in het kleine van grote betekenis.

Er waren prachtige boeketten met dankwoorden voor ds Pettinga en de leden van de beroepingscommissie.
Na afloop van de viering was er koffie met iets lekkers in het koor. Daar kon worden nagepraat en kon men de dominee en haar gezin persoonlijk welkom heten. Velen maakten daarvan gebruik, waarbij opviel dat er onder de genodigden veel “geestelijken” van katholieke en protestantse huize waren, zowel van binnen als buiten het derde klaphek.
mvg Arie