28 mei 2023 Pinksterviering in de Grote kerk met voorganger ds. Charlotte Kremer-Elzinga , Frans Koning op het orgel en de Nicolaascantorij o.l.v. Els Hermanides

Een Pinksterviering met een opdracht..
De aanwezige kinderen werden door de dominee getest op hun rekenvaardigheid: Hoeveel is 7 x 7? Wist je dat 7 het getal van God is, het getal dat staat voor Volmaaktheid? En weet je hoeveel dagen er tussen Pasen en Pinksteren zitten? 50 , dus 7 x 7 plus 1 dag. Eigenlijk het getal dat aangeeft dat het niet “volmaakter” kan zijn!
Vijftig dagen na de uittocht uit Egypte was het volk IsraĆ«l aangekomen bij de berg Horeb. Daar kregen ze van Jaweh de Wetten en leefregels, de bevrijdende woorden die het hen mogelijk moesten maken met elkaar te leven en voor elkaar te zorgen. Dit vonden we terug in het verhaal van Ruth, de Moabietise, die geheel volgens de wetten door Boaz wordt opgevangen, zelfs door hem wordt gehuwd, en de groot-grootouders worden van David.  De dominee raadde ons aan dit kleine Bijbelboek eens op een zonnige middag in de tuin te lezen…
Dezelfde symboliek, vaak zichtbaar gemaakt door vuur, vogels en wind, zien we ook terug bij Pinksteren, passend omschreven met ” De Geest des Heren heeft een nieuw begin gemaakt”. Liefdevuur dat niet dooft, ons verlicht en de duisternis doet verdwijnen.
Dat een vonkje daarvan ons in lichte laaie mocht zetten.
De kinderen mochten in de kinderkerk de kracht van vuur en wind vormgeven met wapperende slingers en vogels. Het prachtige, rode liturgische boeket werd bezorg bij mevr. Riet Janssen- Hettema in Volendam.
Mvg Arie