20 november 2022 Viering Laatste zondag van het kerkelijk jaar met voorganger ds. Burret Olde

Het had voor het eerst gevroren. Er lag zelfs een vliesje ijs op het water toen we, ook voor het eerst, in een minimaal verwarmde Grote kerk (11 graden!), bij elkaar kwamen om de laatste zondag van het kerkelijk jaar te vieren. Gelukkig was de oostelijke wind matig, konden we ons er goed op kleden en waren we met velen.
Onder het thema “een nieuwe hemel en een nieuwe aarde…” gaven voorganger ds. Burret Olde, organist Frans Koning en de Nicolaascantorij o.l.v. Els Hermanides de aanwezigen de ruimte om bij het noemen van de namen de twintig overledenen te gedenken. Door met een kaarsje, aangestoken aan de Paaskaars, de eigen kaars op de liturgische tafel aan te steken, en deze vervolgens in de schaal te plaatsen kon de gemeente, en m.n. de betrokken familie, deze gedachtenis in alle rust en stilte in Gods huis plaats laten vinden.
Aan de kaarsen op de tafel hing een kaartje met een door de kinderen ingekleurde tekening waarop een gedicht van Anne van Rheed-de Weerd:

Omdat jij hier was staan we vandaag stil.
Wij noemen jouw naam en eren jou
om alles wat je voor ons, voor de wereld, betekende.
Omdat jij hier was branden wij een kaarsje.
Jouw licht, jouw liefde dragen wij met ons mee.
Omdat jij hier was en in onze harten altijd zult blijven.

mvg Arie
Ps. Het liturgische boeket ging met een groet van de gemeente naar Nel Schotanus.