13 augustus 2023 Viering in de Grote kerk met gast-voorganger ds Juup van Werkhoven en organist Nico Vriend

Een impressie.

Het is even wennen..
Stond er vroeger op de orde van dienst dat er een viering zou zijn van het HEILIG AVONDMAAL om de dood van Christus te gedenken, dan staat er nu dat we genodigd worden voor de GEMEENSCHAP VAN BROOD EN WIJN tijdens De MAALTIJD VAN DE HEER.

De voorbereiding voor de dienst is hetzelfde. Weinigen van ons zullen zich realiseren dat de organist, kosters en diakenen hun werkzaamheden al om 08.30 aanvangen zodat bij het begin van de viering alles gereed staat: de ouderling van dienst heeft haar notities, de kaarsen branden en de tafel is gedekt.
Onze oud-predikant ds Juup van Werkhoven- Romeijn voelde zich kennelijk nog steeds thuis binnen onze kerk. Zij liet zich niet van de wijs brengen door het “overdonderende” begin waarbij de geluidsinstallatie deed denken aan de storm op het meer, zij vond dat wel passen bij de stormachtige lezingen die volgden waarbij de dreiging van het water centraal stond.
De preek waarin verwezen werd naar “Jonas in de walvis” en “Wandelen over het water” en het Evangelie: wees niet bang, heb vertrouwen in een God die je niet in de steek laat, is nog steeds te beluisteren via kerkdienstgemist.nl…
In alle rust deze nog een keer beluisteren is een aanrader mijnerzijds.

Met groet Arie