Goede buren: het Edams Museum

Woensdag 4 november organiseerden we een avond in het kader van ons jaarthema ‘Goede buren’ in het geheel gerenoveerde museum van Edam. Onze aandacht ging vooral uit naar de afdeling ‘religie’ op de bovenste etage. Het is heel bijzonder dat die afdeling er is, maar wat er te zien is, is ook bijzonder. Peter Sluisman heeft ons rondgeleid. Hij vertelde enthousiast en gepassioneerd over het museum en de collecte. Bij de religieuze kunst heb ik wat theologische achtergronden gegeven. Wat is het verschil tussen een altaartafel en een avondmaalstafel? Wat betekent hostie? Waarom kom je op een doopschaal een afbeelding tegen van Adam en Eva en de slang? Vol bewondering keken we naar het kazuifel (misgewaad) van de parochie dat er tentoongesteld is, met prachtige afbeeldingen erop geborduurd. Wat een vakman(vrouw?)schap.

We besloten de avond in de burgemeesterskamer met een glas wijn of sap. Als u geïnteresseerd bent om alsnog zo’n avond mee te maken, dan graag een berichtje aan mij, we organiseren graag nog een avond.

Juup van Werkhoven
predikant@kerkgemeente.nl…

Dit bericht is geplaatst in Berichten, Fotoalbums. Bookmark de permalink.