Bijbel literair

Dit seizoen organiseren we in de kerkgemeente maandelijks een thema avond ‘Bijbel literair’. We kijken zonder bril van geloof naar Bijbel verhalen en laten ons daarbij (losjes) leiden door het boekje van Carel ter Linden ‘Wat doe ik hier in Godsnaam’.

Ter Linden ziet het lijden dat met alle leven en met de aarde is verbonden als een obstakel voor het geloof.  ‘Hoe verhoudt zich het botte raadsel van het lijden in de natuur tot die God die zich in de Bijbel doet kennen als een God van liefde en barmhartigheid?’ (52). Ter Linden kan en wil het lijden niet verbinden met God. Hij laat God als Schepper los,  voor hem is God  een geestelijke werkelijkheid van liefde, goedheid, vrede en recht. Die werkelijkheid doet een  ‘appel’ op ons om te werken aan een betere wereld en aan ons leven. Het is de droom van de profeten en het visoen dat Jezus “koninkrijk van God” noemt.

Afgelopen dinsdag 20 februari was de vierde avond in deze serie. Na Schepping, Roeping en Bevrijding (exodus) was het thema deze keer Koninkrijk. We waren met 11 deelnemers, het werd een mooie avond. Ter Linden laat ons met vragen achter maar reikt ook bijzonder mooie inzichten aan.  Een hoopvol mens met een diep vertrouwen “dat de inspanningen om met elkaar in vrede samen te leven vroeg of laat beloond zullen worden”  (p. 153).

Zijn visie op de Bijbel en op de rol van de kerk sprak ons aan: ‘Voor mij heeft Het Geheim van ons bestaan zich in de verhalen van de bijbel wérkelijk uitgesproken. Het zou een onmetelijk verlies zijn als wij deze verhalen over wat dat betekent: trouw, liefde, zorg, recht, bestrijding van en bevrijding uit menselijke omderdrukking, vergeving en verzoening, nooit meer zouden horen. (…) De kerk is in haar verschijningsvorm niet heilig. Zij is een kostbare oefenplaats tussen God en mensen, die zich daarom ook telkens zal moeten aanpassen aan een veranderende tijd. En als de Kerk die taak slecht vervult of zelfs verzaakt, dan baant de geest van God zich wel een weg naar de wereld buiten haar om.” (153-154).

We bekeken en bespraken samen ook een stukje uit het interview dat Thijs van den Brink had met Carel ter Linden in het programma Adieu God. Klik hier om de aflevering te bekijken.

Afbeelding: Schilderij ‘Werken van barmhartigheid’ van de Meester van Alkmaar,
Bron: Wikimedia.

Dit bericht is geplaatst in Activiteiten. Bookmark de permalink.